Wyróżnienie dla zakładu produkującego Audi R8
- Zakład produkcyjny quattro GmbH uznany za jedno ze stu najlepszych lokalizacji dla „przemysłu 4.0” w Badenii-Wirtembergii
- Pierwszy całkowicie osieciowany montaż w koncernie Volkswagen
- Znaczna poprawa elastyczności produkcji dzięki systemom transportowym funkcjonującym bez operatora
Neckarsulm, 19 lutego 2016 r. Kraj związkowy Badenia-Wirtembergia i sieć „Alianz Industrie 4.0 Baden-Württemberg” uznały zakład produkcyjny w którym wytwarza się Audi R8 za jedno ze „stu najlepszych lokalizacji dla przemysłu 4.0
w Badenii-Wirtembergii” – „TOP 100 Orte für Industrie 4.0“. Produkcja Audi R8, prowadzona przez quattro GmbH, spółkę – córkę koncernu Audi, została przez władze gospodarcze landu ujęta w prestiżowym zestawieniu za sprawą systemów transportowych funkcjonujących bez operatora (niem. Fahrerlose Transportsysteme – FTS). System FTS pozwala na całkowicie autonomicznie transportowanie karoserii od stanowiska do stanowiska montażowego, zastępując w ten sposób transport na taśmie. To pierwsze tego typu rozwiązanie w koncernie Volkswagen.
Wręczenie nagrody dla najlepszych lokalizacji „przemysłu 4.0” odbyło się w piątek
w Stuttgarcie. „Uhonorowano nie tylko nasze innowacyjne rozwiązanie w zakresie inteligentnego osieciowania, ale również elastyczność produkcji” – cieszy się Jochen Wagner, kierownik zakładu produkcyjnego quattro GmbH. „Nasze systemy transportowe funkcjonujące bez operatora w procesie produkcji Audi R8 pokazują,
że autonomiczna jazda została wcielona w życie.“ FTS autonomicznie transportują karoserie wewnątrz hali produkcyjnej. Wózki orientują się w otoczeniu przy pomocy czujników i wykorzystujących fale radiowe etykiet RFID. Dzięki zastosowaniu tych rozwiązań, pojazd transportowy pozycjonuje się z dokładnością do siedmiu milimetrów.
System nawigacji FTS korzysta z niewielu punktów orientacyjnych i dzięki temu ma dużą elastyczność. „Struktura naszego zakładu jest elastyczna i wydajna” – wyjaśnia Franz Böhnlein, kierownik planowania produkcji, m. in w zakładach Audi
w Neckarsulm. „Dzięki temu możemy szybko zmienić organizację montażu, np. dodając dodatkowe czynności. Autonomiczne FTS odgrywają przy tym kluczową rolę.“ Dla pracowników najważniejsza jest lepsza ergonomia, wynikająca
z zastosowania nowego systemu transportowego. FTS umożliwia swobodny dostęp do karoserii. Co więcej, każdy wózek transportowy daje możliwość uniesienia karoserii o 1,2 metra.
FTS są zasilane energią z zastosowaniem tzw. superkondensatorów Boostcap, na które składa się dwuwarstwowy kondensator i umieszczona w podłodze stacja ładująca. Pojazdy transportowe ładują się do pełna w zaledwie kilka minut, wykonując cały czas swoje zadania. Nie trzeba ich wyłączać z użytkowania na czas ładowania. Stosowany kondensator nie wymaga też konserwacji. Technika ta została opracowana i wdrożona wspólnie z firmą BÄR Automation GmbH z Hemmingen
w pobliżu Heilbronn.
„Allianz Industrie 4.0” to sieć zainicjowana i finansowana przez kraj związkowy Badenia-Wirtembergia. Projekt ma na celu poszukiwanie innowacyjnych koncepcji
w gospodarce, odnoszących sukces dzięki inteligentnemu połączeniu procesów produkcyjnych i tworzenia wartości dodanej. Oprócz stopnia innowacyjności, złożone z ekspertów jury ocenia także konkretne, praktyczne ich wykorzystanie w przemyśle 4.0.
POLECAMY TAKŻE: