Catégories

Wpisanie Hali Ludowej (Stulecia) we Wrocławiu na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO


Powstanie Hali Ludowej we Wrocławiu związane było z setną rocznicą bitwy pod Lipskiem, która rozegrała się w 1813 roku. Z tej okazji zaplanowano Wystawę Stulecia, podczas której miało nastąpić uroczyste otwarcie Wystawy Historycznej oraz prezentacja dramatu Gerharda Hauptmanna, opiewającego walki sprzed stu lat. W mieście nie było jednak odpowiedniego budynku dla takich uroczystości. Dlatego w 1907 r. rozpisano konkurs na zagospodarowanie wolnego terenu na skraju parku Szczytnickiego. Wygrał projekt autorstwa Maxa Berga, zatwierdziła go Rada Miejska w 1911 r.
 







Architekt zaproponował stworzenie niezwykle nowoczesnej żelbetowej konstrukcji. Hala, oparta na planie krzyża greckiego, z owalnym wejściem u jednego z jego ramion, w części centralnej przykryta była żelbetową kopułą. W momencie powstania była jednym z największych na świecie obiektów przykrytych taką konstrukcją. Stylistycznie Berg odwoływał się do elementów zaczerpniętych z  rzymskiego Panteonu, z kościoła Hagia Sophia w Konstantynopolu, z rzymskiej bazyliki św. Piotra oraz ze stylu gotyckiego. Połączenie takie nie szokowało w ówczesnych czasach, w których style historyzujące i odniesienia do dawnej architektury były nadal bardzo popularne. W efekcie powstała budowla funkcjonalna, której kształt zharmonizowany jest z systemem konstrukcyjnym. W 1912 r., po ukończeniu budowy, zainstalowano w Hali największe wówczas na świecie organy. W celu spojenia jej z otoczeniem wpisano Halę w układ obiektów wystawowych, zaprojektowanych przez Hansa Poelziga na początku XX wieku.

W czasie II wojny światowej wrocławska Hala nie odniosła poważniejszych uszkodzeń. Od tej pory przeszła kilka renowacji i modernizację w 1997 r., jednak jej pierwotny kształt został zachowany. Służy do celów widowiskowych, targowych i sportowych.

ML





O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Muzeum Historii Polski.

Korzystanie ze strony oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, niektóre mogą być już zapisane w przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.